I.
Parlobeini
Anggo
bani Padan Na Basaia buku Maleaki on isobut do buku Nabi-Nabi kecil. Maleaki
arti ni aima “Utusanku”. Iperkirahon
do buku on itulishon bani panorang dob konsi masa pembuangan ni bangsa Israel i
Babilonia. Isini buku on, ihubungkon do hubani rumah panumbahan pakon
upacara-upacara na ihorjahon ni malim i rumah panumbahan. Secara jelas anjaha
tegas buei do ipatugah hajahaton-hajahoton ni malim i rumah panumbahan sonai
homa age hajahaton na ihorjahon bangsa Israel. Seng adong be kejujuran ibagas
na mambere persepuluhan, mamboan kurban, anjaha buei do halak na mangkorjahon
penindasan. Seng pitah ai, na paling buruk humbani sikap ni bangsa ai aima,
jungkat ni uhur ni halak Israel na lang ra marubah. Hansi pe, roh do tong
Naibata mangelek humbani bangsa ai ase mulak sidea, tapi totap lang itangihon
bangsa ai hata Ni Jahowa Naibata (3:6-7). Halani ai, roh do pangungkabon ni
Jahowa Naibata marhitei si Maleaki laho paingatkon bangsa ai, pasal ari ni
Naibata na laho roh.
II.
Hatorangan ni
Teks
Teks
on patorangkon sonaha do sasintong ni ari ni Jahowa Naibata na roh ai, bani
ayat on taridah ma parleganan parpintor pakon parjahat, na mambalosi Naibata
pakon na so mambalosi Naibata.
Ayat 1
Ihatahon bani teks tonggor ma na roh ma
ari ai. Hata ari bani teks on, bani hata Heber isobut do ai <oy
yom.
Bani Padan Na Basa ia adong isobut hata on aima sekitar 2304 hali. Hata on
memiliki piga-piga pengertian, antara lain : siang hari, hari, waktu, dan tahun. Tapi sasintong ni hata on lebih
dekat pada pengertian siang ni ari, halani hata on iartihon do homa milas, panas. Jadi periode ari na i maksudkon
aima siang ni ari (pada jam-jam munculnya matahari). Pasal ari na ihatahon ni
si Maleaki on aima ari ni Jahowa (3:17), lang isobut antigan ma parroh ni ari
on atap pe pasal waktu ni lang isobuthon, halani memang anggo pasal panorang,
waktu, pitah Naibata do simada ai. Tapi aha na isobutkon ni si Maleaki bani
teks on gabe sipaingat bani bangsa ai, aima pasal sonaha do parroh ni ari ni
Jahowa ai. Si Maleaki manghatahon hubani bangsa Israel bahwasani roh ma
panorang ari atap pe siang ni ari na gara songon parumunan, tungku. Anggo bani halak Israel tungku
on ibahen humbani tano liat, bentukni songon sarang ni labah, biasani
diameterni 2-3 kaki. Biasani ipake laho mamanggang roti (Sampai saat ini tungku
ini masih dipakai disekitar wilayah Palestina) jadi itutung do tungku on bani
parapian na panas tumang. Jadi ari na laho roh na ihatahon ni si Maleaki bani
panorang ai, aima ari na panas tumang, aido ase isbout do homa bani lanjutanni
teks on, doskon anggala ma haganupan halak na jungkat. Artina ijai haganup
halak na jungkat itutung do doskon songon anggala bani panorang ai. Anggo
isobut ma anggala, aima batang ni omei na lang adong be gunani artina memang
situtungon mando ai (bnd. Mat 3:12; 13:40). Ijon taridah do sonaha ketegasan ni
Naibata hubani halak na lang manangar hataNi anjaha halak na lang ra
marhamubahan ni uhur, anjaha lang pitah ai, ijon do homa taridah keadilan ni
Naibata. Jadi bani panorang ari ai, jaloon ni jolma in do aha do na patut
sijaloon ni halani parlahouni. Anggo itorih hita bani teks sebelumni aima bani
pasal 3 ayat 6-12, taridah do ijai sonaha do dilo-dilo ni Naibata hubani bangsa
ai, ihatahon do homa bahwasani Naibata seng ongga mubah uhurNi mangidah bangsa
ai (Israel) Ia totap do marholong ni uhur, Naibata na nanget manringis, anjaha
idop ni uhur ni Naibata lang ra marpunsa (3:6a bnd.Tngs 3:22-23). Tapi anggo
halak Israel seng ongga muba mulai humbani panorang ni ompungni na sai torus
manlembang humbani titahni Naibata (3:7). Halani ai do ase halak na jahat na
ihatahon bani teks anggo bani bahasa Inggris (NIV) isobut do ai arrogant aima halak na sombong, na
margijang ni uhur, na mengandalkan diri sendiri, sasintongni anggo bani halak
si songon on payah do marhamubahan ni uhur. Dob konsi ai, ilanjutkon do bani
teks on : “Nini Jahowa Zebaot, anjaha seng dong tading bani sidea bahenonni
urat atap ranting pe”. Secara tegas ihatahon bani teks on, bani panorang ai
borsih do bahenonni ganup hajahaton na i tanoh on, aha pe lang na tading,
halani ai do ihatahon seng dong tading bahenonni urat atap ranting ni pe.
Ayat 2
Aha na dob ihatahon bani
ayat 1 pasal jaloon ni halak na parjahat bani panorang ari ni Jahowa berbeda do
pakon jaloon ni halak na marhabiaran hubani Jahowa. Halak na marhabiaran bukan
berarti iartihon halak na mabiar songon na manghabiari begu atap pe sesuatu
yang tidak menyenangkan/menyeramkan. Anggo halak na mabiar bani begu atap pe
sesuatu yang menyeramkan pasti do halak ai lari/gobir, bahkan tidak berani
dekat. Tapi halak na marhabiaran na imaksudkon bani teks on aima halak na
mabiar halani hormatni, kepatuhanni, revere
(NIV). Halak na marhabiaran on aima halak Israel na manangihon hata Ni Naibata
Jahowa. Halak na hormat atap pe patuh bani titah ni Jahowa. Anjaha aha do
sijaloon ni halak na songon on? Ihatahon si Maleaki, Anggo bani halak parjahat
jaloonni do api parumunan tapi anggo bani halak na marhabiaran hubani Naibata
Jahowa jaloonni do mata ni ari hapintoron. Hapintoron on anggo bani bahasa
Heber isobut do tsedaqah na berarti
do ai keadilan atap pe kebenaran. Bani hata Heber mispat pe iartihon do ai keadilan/kebenaran, tapi anggo hata on
aima keadilan na ibahen ni hakim, halani hakim on aima jolma, tidak jarang na
sintong pe boi gabe lang sintong anjaha sebalikni na lang sintong boi do gabe
sintong. Halani ai, ibagas teks on hata na ipakei manghatahon
keadilan/kebenaran nokkan ai aima hata tsedaqah
na berarti do ai keadilan/kebenaran na humbani Naibata. Tapi lang pitah
keadilan/kebenaran na ijalo halak na marhabiaran hubani Jahowa Naibata, tapi
dapotkonon ni do homa hamalumon. Hamalumon itoruh ni habong ni, mase ihatahon
hamalumon itoruh ni habong ni? Arti na ijai adong do sada kesembuhan yang tetap
aman, terlindungi. Hamalumon ai lang pitah sementara atap pe tokkin tumang,
tapi ihatahon do ijai itoruhni habong ni, ibahen Jahowa Naibata do sada jaminan
hubani halak na marhabiariSi, bahwasani adong do keamanan pakon perlindungan.
Anggo sada indung ni manuk memberikan keamanan atap pe perlindungan hubani anak
ni pasti do ibahen i toruh ni habong ni, adong do ijai pangkopkopan, songon
sahalak orangtua na manghokkop anak ni, sonai do sasintong ni Naibata Jahowa
manghokkop halak na marhabiariSi. Selanjutni ihatahon songon anak ni lombu na
manlumpat-lumpat humbagas harang, ijon adong taridah sada kebebasan pakon malas
ni uhur hubani halak na marhabiaran hubani Naibata ai. Sada lombu na tarhurung
ibagas harang pasti ni makanan ni pe terbatas do, sonai homa age minuman ni,
anjaha anggo ihatahon na tarhurung, pasti do maningon paima on ni tuan ni
mambere ia mangan. Tapi ihatahon bani teks on, na malumpat humbagas harang, lepas kandang (TB), go out and leap (NIV), berarti bebas do ai bani padang rumput na
terbuka, menikmati alam terbuka, anjaha boi ma homa menikmati bah na mengalir
(bnd. Ps. 23) halani ai adong do ijon taridah sebuah sukacita pakon malas ni
uhur na humbani Naibata.
III.
Panutup
1.
Bani
mulani sanggah itompa Naibata jolma anjaha madabuh hubagas dosa, buei do
hajahaton-hajahaton na ihorjahon jolma, tapi anggo holong ni Naibata seng ongga
mubah hubani jolma. Ia Naibata na seng ongga marubah, sonai do hinan anjaha
sonai do sonari, sonai do homa bani ari na laho roh.
2.
Huja
do ham dob matei ham? Sasintong ni totap
do ipaima Naibata hamubahon ni uhur ni jolma. Halani ai do, parubahi hita ma
uhurta, ulang soppat roh ari ni Jahowa ai (Dan 12:2)
3.
Tuhan
Jahowa Naibata aima Jahowa Naibata na marholong ni atei pakon na adil sebagai
hakimni jolma bani ari simagira atap pe bani ari parroh ni Naibata.
Apa yang kau tanam,
itu yang kau tuai. Horjahon ma namadear sadokah adong panorang ta mangkorjahon
na madear, halani adong do masa ni dapotkonon ta do aha na gabe upah ni horja
ta (Gal 6: 9). Halak na marhabiaran hubani Naibata anajaha mangkorjahon aha na
gabe harosuh ni Naibata pasti do manjalo haluahon pakon malas ni uhur na
humbani Naibata.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar